Zain Gonjiam gallery&office

 

Term reason can be translated to foundation of upcoming event or basis of its existence. Before designing the space, we had to explore essence of the space and its value and how it can be translated to surface. Through the process we will be able to discover what will be the meaning of this space and direction for our design solution.

During our first meeting with entrepreneur we were able to disclose philosophy of business and ideas to raise it’s brand value. Client shared about the difficulties and the hardship that he went through in the dream of unification to make this company. The project started by forming relationship between existing space of the company so that value of the brand could be raised by establishing a space containing the brand philosophy of Zain, public design and environmental facility design group. We planned exhibition space at Gyeonggi-do Gwangju, opposite of production plant site. Space that all the company’s mottos (creative thinking, communication with nature, humanism and craftmanship). In short, this space is designed to become a place where customers can experience the philosophy and direction of the company, ideas and design of the product, and production processes at once.

Utilizing special characteristics of landscape with the stream of building following narrow road surrounded by the hills, every mass has unique size defined by it’s purpose and connected by outdoor space making it appear as connected horizontally. It appears to be stretching out in all directions, as if mountain ridge line balances with natural environment. Structure is divided into office, dormitory and exhibition zone for experiencing brand’s philosophy and new products, with separate circulation path for the visitors and employees. White mass with gable roof harmonizes with surrounding mountain ridges, and the two gray masses aroused on the same axis as the building functioning as facade and perceived as transition element between nature and buildings, psychologically giving feel of safety and making connections with existing masses. As a result, creating low stretched masses on

narrow long landscape, making connections between isolated masses was effective solution and achieved dramatic result

This project took a lot of heat and heart to finish and we can’t wait for the moment we can present this project to our client. We hope this space to become the stepping stone for the visitors to feel all the thoughts our client had during this project.

Zain Gonjiam gallery&office

 

이유라는 단어의 사전적인 의미로는 ‘존재의 기초가 되거나 어떤 사상이 진리라고 할 수 있는 조건,’이라 풀이 된다. 우리는 이 공간을 설계할 때 건축주의 생각을 듣고 그 의미를 표면으로 드러내며 공간의 가치가 되는 이유를 정립하는 과정을 통해서 공간이 어떤 의미를 가져야 하고 어떤 방향으로 나아가야 하는지 생각해야 했다.

한 기업가의 열정적인 눈빛이 인상적이었던 첫 만남에서 우리는 건축주가 가지고 있는 경영 철학과 브랜드의 가치를 높이기 위한 생각에 대해 들을 수 있었다. 기업에서 직장생활을 하며 꿈꾸었던 독립과 현실을 마주했을 때의 괴리감, 그리고 그 과정을 견뎌낸 자부심이 우리에게 고스란히 전해졌었다. 프로젝트는 공공디자인 및 환경시설물 전문 디자인그룹 Zain의 브랜드 철학을 담은 공간을 구축함으로서 브랜드의 가치를 올릴 수 있도록 기업의 기존 공간과 관계를 형성하는 것부터 출발했다. 경기도 광주에 위치한 제품생산 공장부지 맞은편에 브랜드의 철학과 방향성을 관람할 수 있는 전시공간을 두어 기업의 모토(창의적인 사고, 자연과의 소통, 휴머니즘 그리고 장인정신)를 모두 아우를 수 있는 공간으로 계획했다. 쉽게 말하자면, 이 공간을 소비자가 방문했을 때 기업의 철학과 방향성, 제품의 아이디어와 디자인 그리고 생산과정까지 한번에 체험할 수 있는 공간이 될 수 있도록 계획된 공간이다.

굽이굽이 나 있는 좁은 도로를 따라 마주하는 대지는 낮은 산으로 둘러싸인 좁고 긴 형태로 대지의 형태적 특성을 활용하여 각 공간의 목적에 따라 매스를 분리하되 공간과 공간을 연결해 주는 외부 공간을 두어 수평적으로 연계되어 보이도록 했다. 이는 사방으로 펼쳐진 낮은 산 능선과 같은 흐름을 갖게 함으로써 자연환경과 균형을 이루는 공간이 되기 위함이다. 공간의 구성은 크게 소비자들이 브랜드의 철학과 신제품들을 볼 수 있는 전시공간, 사무실, 기숙사로 나누어지는데 고객과 직원의 동선을 기능적으로 분리하기 위함이다. 박공지붕의 백색매스는 주변 산 능선과 어우러지게 자리 잡고 건물과 같은 축으로 세워진 두 개의 회색매스는 파사드의 리름감과 전이공간으로서의 심리적 안정감을 주고, 분리된 건축의 매스를 연결해주는 역할을 하도록 했다. 결과적으로 좁고 긴 대지의 형태적 취약점을 낮고 긴 건축의 형태를 통해 주변 경관과 어우러질 수 있도록 하고 공간의 목적에 맞게 분리된 공간을 배치함으로써 드라마틱한 효과를 얻은 셈이다.

열과 성을 다 한 프로젝트는 언젠가 끝이 나고 건축주에게 좋은 공간을 선물할 시간을 맞는다. 우리가 프로젝트를 진행하며 느낀 건축주의 생각들이 열과 성을 다 하여 이 공간을 통해 더 많은 사람들에게 전해질 수 있는 단초가 되길 바란다.